Twitter heeft de langverwachte eerste stap naar de beurs gezet. Het bedrijf heeft vertrouwelijk een brochure ingediend bij toezichthouder SEC.
Dit heeft de microblogsite bekendgemaakt middels een tweet.
We’ve confidentially submitted an S-1 to the SEC for a planned IPO. This Tweet does not constitute an offer of any securities for sale.
— Twitter (@twitter) September 12, 2013
Volgens eerdere geruchten zou Twitter zich voorbereiden op een beursgang in 2014, mogelijk al in het eerste kwartaal. Het bedrijf zou daarbij gewaardeerd kunnen worden op 15 miljard dollar (ruim 11,3 miljard euro).
Twitter werd 7 jaar geleden opgericht door ondernemer Jack Dorsey, die nog steeds een belang van 3 procent in het bedrijf houdt, en heeft naar schatting 500 miljoen gebruikers.
Goldman Sachs zou beursgang begeleiden
Twitter heeft de bank Goldman Sachs aangetrokken om zijn beursgang te begeleiden, meldden ingewijden rond het bedrijf.
Goldman Sachs greep de afgelopen paar jaar enkele malen mis bij de grote beursgangen, waaronder die van Facebook vorig jaar en Groupon en Zynga in 2011.
Geen Facebook-taferelen
Twitter zou aandringen op een laagdrempelige introductie, om de problemen zoals die zich met het aandeel Facebook voordeden te voorkomen. Facebook verloor na de beursgang meer dan de helft van de introductiewaarde en wist pas vorige maand weer op de oorspronkelijke koers uit te komen. Ook Groupon en Zynga duikelden na de introductie.
Mogelijk gaat Twitter bewust met een andere bank in zee om dezelfde problemen te voorkomen. De veel bekritiseerde notering van Facebook vorig jaar werd begeleid door Morgan Stanley.
Overname MoPub
Twitter maakte maandag nog bekend dat het de firma MoPub overneemt voor naar verluidt 350 miljoen dollar in aandelen, de grootste overname ooit voor de microblogsite. MoPub is elektronisch platform voor mobiele advertenties, waar vraag een aanbod automatisch bij elkaar worden gebracht. Met dit bedrijf wil Twitter meer doen dan zelf als advertentie-platform dienen. MoPub biedt ook de mogelijkheid om als een soort advertentiebeurs te dienen voor andere mobiele fora.
Twitter probeert al langer zo veel mogelijk inkomsten te genereren via mobiele apparaten. Met de overname van MoPub geeft de microblogsite verder gestalte aan die ambitie. MoPub is net als Twitter gevestigd in San Francisco en heeft wereldwijd circa 100 mensen in dienst.
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl